loader
Poradniki i ciekawostki

Proste wskazówki dotyczące projektowania dla projektantów niebędących grafikami

Kiedy Twoja firma jest młoda i nowa (a Twój budżet jest trochę napięty), nie zawsze ma sens zatrudnianie profesjonalnego grafika.
A kiedy jesteś nie-grafikiem starającym się podjąć podejście DIY, może to być nieco przytłaczające.

Istnieje ogromna liczba niesamowitych narzędzi do projektowania graficznego. Ale jest jedna rzecz, której te kawałki oprogramowania po prostu nie mogą ci dać:

Doświadczenie.

Od lat pracuję jako projektant graficzny. I po drodze zebrałem więcej niż tylko część moich wskazówek i sztuczek.

Żadna z tych wskazówek nie jest trudna i żadna z nich nie wymaga zaawansowanej wiedzy ani doświadczenia. Ale wszystkie one będą miały ogromny wpływ na projekty, które tworzysz - i to wszystko, czego możesz się nauczyć i zrozumieć w ciągu kilku minut lub mniej.

Gotowy na więcej? Zacznijmy od najbardziej podstawowego:

Biała przestrzeń jest twoim przyjacielem

Każdy nowy projekt zaczyna się od pustej strony. I to jest niesamowicie kuszące, aby jak najszybciej zacząć wypełniać tę pustą przestrzeń.

Ale w wielu przypadkach, to jest błąd.

Widzimy tak wielu klientów, którzy starają się umieścić jak najwięcej informacji na każdej stronie, wypełniając każdą dostępną przestrzeń aż do momentu, w którym ich projekt stanie się zatłoczony i trudny do strawienia.

Zapominają, że celem każdego dobrego projektu jest przekazywanie informacji. A kiedy twój projekt jest zbyt zajęty i zagracony, przeciętnemu człowiekowi staje się trudno go wchłonąć.

Oto więc jedna z najważniejszych wskazówek, o których powinien pamiętać każdy, kto nie jest projektantem, gdy próbuje tworzyć własne materiały:

Dajcie swojemu projektantowi przestrzeń do oddychania.

Biała przestrzeń daje widzom czas na odpoczynek pomiędzy bitami informacji. Pomaga im to na pierwszy rzut oka przeskanować całą stronę w celu znalezienia najbardziej istotnych dla nich bitów.

Nie chciałbyś czytać historii wiadomości, która była jednym długim zdaniem bez kropki - lub wielkim pojedynczym akapitem, który zajął całą stronę.

Nie inaczej jest w przypadku projektowania graficznego. Kiedy trzymasz dużo białego miejsca na stronie, dajesz swojej publiczności szansę odpocząć i przetworzyć informacje, które im podałeś.

(I jako dodatkowy bonus: właściwe wykorzystanie białej przestrzeni to jeden z najszybszych skrótów do uzyskania profesjonalnego wyglądu końcowego projektu).

Pozostań przy kilku czcionkach

Podobnie jak w przypadku białej przestrzeni (gdzie ludzie starają się wgrać jak najwięcej), widzimy również wielu projektantów niegraficznych, którzy starają się użyć jak najwięcej fantazyjnych czcionek na jednej stronie.

I to znowu, to jest pomyłka.

Dobry projekt jest tylko tak skomplikowany, jak powinien być. Kiedy już będziesz miał wystarczająco dużo różnorodności, aby uczynić rzeczy interesującymi wizualnie, to jest to czas, aby przestać dodawać nowe rzeczy, takie jak dodatkowe czcionki.

Więc trzymaj się maksymalnie 2 (a może 3) czcionek. Jedna dla nagłówka lub linijki, a druga dla treści głównej lub korpusu.

Obie czcionki powinny być łatwe do odczytania, a ty powinieneś unikać fantazyjnych czcionek w stylu kaligraficznym, gdzie tylko możesz - są one po prostu trudniejsze do przetworzenia.

Jest tam mnóstwo wyszukanych i ozdobnych czcionek, a łatwo jest dać się ponieść czemuś wyjątkowemu i charakterystycznemu. Ale w większości przypadków, fantazyjna czcionka wyczerpuje czytelników dopiero po kilku linijkach, więc trzeba być konserwatywnym w kwestii tego, jak bardzo się jej używa.

Możesz uciec od czegoś takiego jak Londrina Solid (na zdjęciu powyżej) dla krótkiego nagłówka o pięciu lub sześciu słowach. Ale jeśli spróbujesz użyć takiej nietypowej czcionki dla wszystkich treści w twoim projekcie - szczególnie w mniejszym rozmiarze - to wyłączysz ludzi.

Zamiast tego, powinieneś wybrać czcionkę dla swojego głównego tekstu, która jest łatwa do odczytania (jak Sathu na obrazku powyżej).

Niezależnie od tego, jakie czcionki wybierzesz, upewnij się, że pasują do siebie i dobrze się uzupełniają. Jeśli zmagasz się z tym problemem, na Pintereście znajdziesz mnóstwo świetnych przykładów parowania czcionek - i możesz pobrać i zainstalować ogromną liczbę darmowych czcionek z takich miejsc jak DaFont czy Font Squirrel.

Nadaj swojemu projektowi hierarchię

Wszyscy możemy się zgodzić, że każdy dobry projekt powinien przyciągać wzrok.

Ale kiedy wszystko jest przykuwające uwagę, nic nie jest.

Kiedy publiczność skanuje Twój projekt, musi natychmiast wiedzieć, które z jego elementów są najważniejsze. A to oznacza, że trzeba stworzyć hierarchię ważności (i trzymać się jej!).

Wyobraź sobie dowolną stronę gazety. Jest tam duży, pogrubiony nagłówek z dużym zdjęciem. Mniejsze (ale wciąż duże) nagłówki znajdują się dalej, z mniejszymi obrazkami do dołączenia.

I wreszcie sam tekst ciała, który jest mniejszy i mniej odważny niż wszystko, co było przed nim.

Masz tylko kilka sekund na zrobienie uderzenia - musisz więc wyróżnić najważniejsze części.

Najłatwiej zapamiętać to z kształtem "F".

Kiedy ludzie po raz pierwszy skanują stronę, zaczynają od głównego nagłówka. Następnie przesuwają się nieco w dół i skanują kolejną podpozycję.

Dzięki temu, że te nagłówki i podtytuły są większe i bardziej widoczne, proces skanowania staje się łatwiejszy dla Twoich odbiorców. Mogą one błyszczeć na mniejszym nadruku Twojego tekstu, aby dotrzeć do interesujących je fragmentów projektu - a to oznacza, że więcej Twoich odbiorców uzyska informacje, które starasz się przekazać.

Spędzaj czas na swoim wezwaniu do działania

Każdy projekt ma swoją celę. Może to być plakat promujący wydarzenie lub reklama przeznaczona do sprzedaży.

A to oznacza, że każdy projekt powinien kończyć się na tym, że widz robi coś - kupuje produkt, klika w link lub dzwoni pod numer.

Więc jeśli chcesz, aby Twój projekt był skuteczny, musisz sprawić, aby Twój telefon do akcji pop.

Możesz to zrobić poprzez wizualną hierarchię, o której wspomniałem powyżej. Ale jednym z najlepszych sposobów na to, aby zachęcić do działania (zwłaszcza w przypadku projektu online), jest użycie kolorów uzupełniających.

Dla każdego koloru na zewnątrz jest inny kolor, który wyróżnia się na tle pierwszego. Nazywamy ten przeciwstawny kolor kolorem uzupełniającym - i jest on bardzo przydatny do tego, przez rzeczy się wyróżniały.

Po wybraniu koloru, którego używasz do motywu swojego projektu (kolor czerwony w lewym polu), możesz zobaczyć kolor uzupełniający (jego przeciwieństwo) w polu po prawej stronie.
A kiedy używasz tego koloru uzupełniającego do czegoś w rodzaju wezwania do działania, z pewnością wyróżni się na tle oryginalnego koloru - a ludzie nie będą mogli go zignorować.

Zawsze zaczynaj od siatki

Jedną z pierwszych rzeczy, których nauczono mnie o projektowaniu, było znaczenie dobrego systemu sieciowego.

Zaczynanie od siatki daje strukturę twojemu projektowi. Daje ona wzór, który prowadzi resztę strony i pozwala na łatwe odtworzenie tego samego projektu dla każdej strony, która pojawi się później.
Bez tej struktury i porządku, zbyt łatwo jest skończyć z projektem, który wygląda na wybrukowany i losowo zbudowany.

Każde czasopismo, gazeta lub broszura, które widziałeś, pracowały z jakąś formą siatki. A jeśli projektujesz coś z wieloma stronami, też powinieneś.

Jak każda inna wskazówka, o której wspominaliśmy do tej pory, chodzi o to, by ułatwić życie widzom. Kiedy sprawy układają się ładnie w niewidoczną siatkę, znacznie łatwiej jest zeskanować stronę i znaleźć właściwe informacje.

A jeśli tworzysz coś dużego (np. broszurę, katalog lub prospekt szkolny), zaoszczędzisz sobie tyle czasu i kłopotów, zaczynając od pierwszej strony z dobrze zaplanowaną siatką. Kiedy już będziesz zadowolony z wyglądu pierwszej strony, możesz ją powielić, a następnie po prostu zmienić informacje tak, aby pasowały do tej samej siatki dla każdej strony. To proste!

Myśl jak fotograf

Jeśli projektujesz własną ulotkę lub plakat, istnieje duża szansa, że będziesz zajmował się całą fotografią samodzielnie.

A jeśli nie jesteś już oddanym hobbystą, może być trudno uzyskać takie profesjonalne zdjęcia, jakich potrzebujesz do ostatecznego projektu.

A jeśli nie jesteś już oddanym hobbystą, może być trudno uzyskać takie profesjonalne zdjęcia, jakich potrzebujesz do ostatecznego projektu. Jest to trudna umiejętność do opanowania, a pełne opanowanie sztuki fotografii może zająć lato. Ale jeśli jest jedna przydatna wskazówka, którą możemy dać każdemu, kto chce zrobić zdjęcie, to jest to:

Zrozumcie zasadę tercji.

Jest to najszybszy i najłatwiejszy skrót do natychmiastowego tworzenia lepszych zdjęć - i nie potrzeba prawie żadnej teorii czy praktyki, aby od razu zacząć widzieć wyniki.

Więc jak to działa?

Po pierwsze, trzeba będzie podzielić scenę na trzy części - zarówno w poziomie, jak i w pionie.

Następnie możesz połączyć najważniejsze części zdjęć z liniami lub ich przecięciami.

W ten sposób powstaje interesująca wizualnie kompozycja, która jest o wiele bardziej wciągająca niż zwykły martwy punkt widzenia. I co ważne, tworzy również poczucie ruchu i akcji na zdjęciu - nawet jeśli jest to po prostu statyczna scena, jak ta, którą mamy tutaj.

Ogólną zasadą jest umieszczanie małych obiektów na przecięciu tych linii siatki i dłuższych obiektów, które wypełniają zdjęcie (jak ściana budynku lub horyzont w malowniczej scenie) wzdłuż jednej z linii siatki.

Ja do wszystkiego! Dzięki zaledwie kilku minutom planowania, zamieniasz amatorskie zdjęcie w coś zgrabnego, profesjonalnego i dynamicznego. (I nie musiałeś brać ani jednej lekcji fotografii).

Zrozumieć psychologię kolorów

Dla projektanta niegraficznego wybór motywu kolorystycznego dla Twojego nowego projektu jest prosty. W większości przypadków wybierasz po prostu to, co "dobrze wygląda".

Ale jeśli chcesz, aby Twój projekt osiągnął właściwe rezultaty, musisz iść głębiej.
Różne kolory są powiązane z różnymi osobowościami i nastrojami. Tworzą one różne reakcje u ludzi, którzy je widzą, i mogą powiedzieć różne rzeczy o Twojej marce i Twoim przekazie w różnych kontekstach.

Pewnie słyszałeś, że czerwień stwarza poczucie zagrożenia. Ale jest też żywy i ekscytujący, i może wywołać nagłą potrzebę.

Zielone i brązowe są często kojarzone z produktami naturalnymi, a niebieskie są zazwyczaj postrzegane jako uspokajające lub spokojne.

Jeśli posiadasz już logo firmy z własną, wyraźną kolorystyką, możesz czuć się nieco ograniczony tym, co możesz wykorzystać w swoich projektach. Ale zdziwiłbyś się, z jakimi kolorami możesz sobie poradzić - pod warunkiem, że nie przytłoczysz publiczności zbyt wielu różnych kolorami na jednej stronie.

Wybór kolorów to ogromny temat, ale to taki, któremu warto się przyjrzeć. Sprawdź więc naszą infografikę, jak kolor definiuje Twoją markę, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak wybór właściwego koloru może pomóc Ci w zdefiniowaniu Twojej marki.

Gotowy, przez ożywić swój projekt?

Bez względu na to, jak zaawansowane są twoje umiejętności projektowe, zawsze jest miejsce, aby dowiedzieć się więcej. Pokonaliśmy już dziś sporo terenu i mam nadzieję, że niektóre z tych wskazówek okazały się przydatne.

Ale jeśli jest jedna rzecz, którą chcę, żebyś zabrał z tych lekcji, to jest to:

Bądź konsekwentny.

Chcesz, aby Twoi klienci rozpoznawali Twoją markę za każdym razem, gdy się z nią zetkną. Chcesz, aby Twoi klienci rozpoznawali Twoją markę za każdym razem, gdy się z nią zetkną. Twoje projekty były natychmiastowo rozpoznawalne, bez żadnego wysiłku.

Chcesz, aby Twoje projekty oddawały możliwie najbardziej profesjonalny wizerunek Ciebie i Twojej firmy.

Nie oznacza to, że twoje projekty nie powinny nigdy się zmieniać ani poprawiać. Ale oznacza to, że musisz uczynić z tego stopniowy i organiczny proces. Jeśli zaczniesz wprowadzać drastyczne zmiany w kolejnych projektach, przegapisz wszystkie korzyści, jakie spójny wizerunek marki może dać Twojej firmie.

A jeśli już przebrnęłaś przez te wskazówki i nadal walczysz, nie ma wstydu czerpać inspiracji od innych ludzi.

Nieustannie przeszukuję Pinteresta i Behance'a, aby znaleźć nowe i nowatorskie projekty, kolorowe parowania i kompozycje fotograficzne. Pełno w nich genialnych projektantów prezentujących swoje prace - a kiedy zaczniesz zwracać uwagę na ich wybory i powody, dla których je wykonują, w mgnieniu oka pojawią się nowe, świeże pomysły.