loader
Poradniki i ciekawostki

Myślisz, że nadszedł czas na przerobienie loga?

W tej chwili jesteśmy w trakcie zmiany marki i muszę powiedzieć, że nie jest to łatwe. Od wielu lat projektujemy logo dla innych firm, które odniosły już duży sukces, więc na pewno mamy doświadczenie i kreatywność w firmie, aby móc to zrobić we własnym zakresie? To nie jest takie proste.

Walczyliśmy, zawsze o wiele trudniej było zaprojektować cokolwiek dla siebie. Chcieliśmy, aby wszyscy pracownicy się zaangażowali, wysłaliśmy notatkę i brief projektowy z prośbą, aby każdy miał coś do powiedzenia i mógł wnieść swój wkład w postaci sugestii i konstruktywnej krytyki opracowywanych logotypów.

Dla niektórych pracowników działu sprzedaży i produkcji, którzy na co dzień nie mają do czynienia z kreatywnymi zagadnieniami, zaproponowaliśmy problem braku wiedzy, od czego zacząć. Internet jest fantastycznym narzędziem do rozpoczęcia rollingu, pozwala na zorientowanie się, co się lubi, a czego nie. Na przykład wyszukiwanie w Google, używając "obrazów" w zakładce "logo", da ci 100 możliwości wyboru, więc przynajmniej masz punkt wyjścia, aby określić, co robisz, a czego nie lubisz, i masz obrazek, aby przekazać to innym do dyskusji.

Projektowanie logo jest trudne. Logo jest integralną częścią brandingu, a jego rozpoznawalność jest niezbędna dla rozwoju biznesu. Ale to właśnie brief projektowy ma zasadnicze znaczenie dla rozpoczęcia właściwego kierunku. Jeśli brief jest nietrafiony, można się założyć, że pomysły też będą. Ważne jest, aby odpowiednio zbadać brief przed wydaniem go wszystkim tym, których prosisz o wkład.

Niezależnie od tego, czy prosisz przyjaciół lub kolegów o pomoc, czy też przekazujesz ją grafikowi, oto kilka pytań, które należy zadać sobie podczas pisania briefu:

Czego oczekujesz od osoby wnoszącej swój wkład?

Jaka jest dokładna nazwa firmy, to brzmi prosto, ale jeśli Twoja firma jest ograniczona, czy potrzebujesz tego w logo?

Kto jest odbiorcą docelowym, przemówi do Twojego największego rynku docelowego, a Ty będziesz na dobrej drodze od początku, zignoruj go i będziesz przemawiał do mniejszej grupy klientów, a to będzie mniej skuteczne.

- Kim są Twoi główni konkurenci? Czym się od nich różnisz?

- Z jakim typem wizerunku chcesz być kojarzony? Nowoczesny, ustanowiony, kreatywny czy profesjonalny? Na przykład wszystkie firmy chcą być godne zaufania, ale Ty musisz najpierw zdecydować, co oznacza Twoja firma i nadać jej priorytet.

Jakie kolory firmowe (jeśli takie istnieją) masz lub musisz zachować, czy też szukasz zupełnie nowej "re-brandki"? Ważne jest, aby pamiętać, że kompletna re-brand może zrazić niektórych starych klientów, aby ich nie odstraszyć - dobrze jest poinformować ich o zmianie wizerunku firmy. To może być pomysł, aby zaangażować ich w rozwój logo, juts mieć świadomość, że jeśli zbytnio się angażują i proponują sugestie, które Ci się nie podobają, to może to być niezręczna sytuacja, w której próbujesz to wyjaśnić.

Ogólnie rzecz biorąc, im więcej informacji możesz przekazać, tym bardziej będą one produktywne i tym szybciej będą w stanie dotrzeć do rozwiązania projektowego, którego potrzebujesz. Ale uważaj, aby nie dać im zbyt ciasnych informacji - tu chodzi o odrobinę kreatywności, więc nie dław ich kreatywności tym, co uważasz za sposób, w jaki marka musi wyglądać. Podanie zbyt wielu ograniczeń może oznaczać, że dostaniesz rozwodnioną wersję zdolności projektantów, daj im specyfikacje i zarys tego, co jest wymagane, a następnie swobodę bycia kreatywnym.