loader
Poradniki i ciekawostki

Krótka historia brandingu

Branding, symbole handlowe

Zastanawiam się, ile miałeś lat, kiedy zacząłeś zauważać markę? Pamiętasz, jak w dzieciństwie kazano ci pisać swoje imię na szkolnym piórniku? Ja pisałem swoje na mojej gumce i mojej władczyni, a nawet próbowałem pisać na boku ołówka, co okazało się trudne.
Mała metka z moim nazwiskiem na niej była wszyta w mój sweter, marynarkę i zestaw sportowy. Miało to oczywiście na celu odebranie prawa własności do moich rzeczy na wypadek ich zgubienia, ale teoretycznie było to moje osobiste brandowanie w bardzo młodym wieku.

Początki Brandingu

Marka w swojej najbardziej prymitywnej formie jest dobrze znana z przemysłu bydlęcego. Właściciele bydła w USA i Australii nie mogą przechowywać swoich "zapasów" w taki sam sposób jak inni właściciele firm. Aby być hodowanym zdrowo i produktywnie, te ogromne ilości bydła muszą wędrować po dużych obszarach. W większości przypadków obszary te rozciągają się na tysiące akrów, których trudno jest pilnować, lub "wypasać" w normalnym znaczeniu tego słowa.

Pewien hodowca bydła oznakował każdą krowę lub byka swoim niepowtarzalnym symbolem, wypalając je gorącym żelazem. To właśnie w tym miejscu słowo marka weszła w życie. Skradzione zwierzę można było łatwo zidentyfikować za pomocą znaku firmowego, co pomogło ograniczyć kradzieże.

Stolarze i stolarze oznaczaliby swoją pracę poprzez wyrzeźbienie unikalnego symbolu w projekcie, nad którym pracują. Znaki te można czasem znaleźć częściowo ukryte na spodzie może komody lub stołu, ale można je łatwo dostrzec w dębowych belkach starych drewnianych domów o konstrukcji szkieletowej.

Bardzo ważne wydarzenie miało miejsce w Wielkiej Brytanii w 1876 roku. Bass Ale zaprezentował swoje beczki z ich standardowym oznakowaniem w postaci czerwonego trójkąta. Większość ludzi rozpoznała go i nie pomyślała o nim nic więcej. Towar został rozładowany i przeniesiony i nikt nie wiedział, jak to się różni od poprzedniego dnia. Różnica polegała na tym, że czerwony trójkąt był teraz znakiem firmowym. Żadna inna firma w Wielkiej Brytanii, być może świat nie mógłby użyć tego symbolu do przedstawienia swojego produktu.

Podczas gdy koncepcja prawna była nowa, logo, symbol i piwo, które przedstawiały, nie były. Większość ludzi od razu wiedziałaby, co było w tych beczkach, nie czytając nawet tego. Marka była używana przez lata przed pojawieniem się znaku towarowego, ale teraz była już oficjalna.

Inne przedmioty były znakowane przez wieki do czasów współczesnych. Cygara, wino, przyprawy i import. Zaczęły się one od znaków domu rodzinnego, który był ich właścicielem i dystrybutorem, a następnie rozszerzały się na firmy, gdy kilka osób pracowało razem jako właściciele firm. Początkowo służyły one tym samym celom antykradzieżowym, ale potem dotarły do miejsca, w którym klienci i klienci używali znaków firmowych do identyfikacji. Właściciele karczm przysięgali na wino ze znakiem domu "kogokolwiek" lub piekarz używał tylko mąki z "X firmy handlowej".

Nowoczesna marka

Dziś branding stał się tak ważny, że nowe firmy wydadzą dziesiątki tysięcy funtów, płacąc zewnętrznym konsultantom za projektowanie i wdrażanie swoich marek. Wybór kolorów, treści i sformułowań odgrywa rolę w tworzeniu popularnych marek tego dnia. Każdy może rozpoznać logo McDonald's lub Coca coli z odległości jednej mili. Nie musimy już czytać słów dla tak dużych marek, ale rozpoznawać kształty tych logo w mgnieniu oka, ponieważ widzieliśmy je tysiące razy, a teraz są one osadzone w naszej podświadomości.

Współczesna reklama bydła.

Jeśli jesteś w trakcie projektowania logo dla swojego start-upu lub rebrandingu swojej firmy, poświęć trochę czasu na przemyślenie swojego logo. Możesz być wyłączony przez pozornie dotykowe interpretacje, że profesjonaliści umieścić na swoich projektach logo, ale jest psychologiczna teoria, aby poprzeć to, co mówią.

Wszystkie elementy logo mogą wywoływać znaczenia dla naszej podświadomości, od ewolucyjnych odpowiedzi po bardziej współczesne skojarzenia w naszym codziennym życiu. Te interpretacje są podstawą do oceny organizacji stojącej za brandingiem. Twoje logo będzie komunikować poziom oczekiwań, takich jak jakość, cena i doświadczenie, a pomylenie się z nim może drogo kosztować, ponieważ przyciągasz niewłaściwych klientów.

Mimo, że możesz zmieniać swoje logo z czasem, przypisanie czasu i pieniędzy do tego procesu teraz opłaci się w kolejnych latach. Będziesz miał natychmiastowo rozpoznawalne logo, które pomoże Ci zbudować lojalnych klientów, którzy będą promować Twoją firmę dla Ciebie.