loader
Poradniki i ciekawostki

6 BŁĘDÓW, KTÓRYCH NALEŻY UNIKAĆ PODCZAS PROJEKTOWANIA DO DRUKU

Projektowanie dla materiałów drukowanych, dużych i małych, ma wymagania, które nie mają zastosowania podczas projektowania dla sieci Web lub mediów społecznościowych. Oto niektóre z częstych błędów, które drukarze widzą, kiedy pliki są wysyłane do druku:

1. TRYB KOLOROWY: RGB DO CMYK

Drukarki wytwarzają kolor w procesie czterokolorowym: Cyjan, Magenta, Żółty i Czarny (K). Ekrany cyfrowe wytwarzają obrazy w trzech kolorach: Czerwony, Zielony i Niebieski. Aby przygotować się do aplikacji druku, pliki RGB i kolory Pantone muszą być w pewnym momencie przekonwertowane na CMYK. Większość projektantów, chcąc zachować kontrolę nad swoimi kolorowymi obrazami, sami dokonują konwersji i dostosowują kolor do własnych potrzeb. Konwersja na CMYK powinna być wykonywana jako ostatni krok - czy to przez projektanta, czy przez drukarkę. Pomyśl o tym w ten sposób - CMYK zajmuje się pigmentami (tj. tuszami); RGB zajmuje się światłem (tj. monitorami). Musisz znać wymagania swojego medium, aby wiedzieć, którego użyć. 

2. STOSOWAĆ WYSOKĄ ROZDZIELCZOŚĆ DLA OBRAZÓW

Ppi w rozdzielczości obrazu oznacza piksele na cal. Im wyższe ppi, tym wyraźniejszy i bardziej wyrafinowany będzie Twój obraz. Standardowe wydruki (offsetowe i cyfrowe), takie jak broszury i wizytówki, są oglądane z bliższej odległości, więc w tych przypadkach obrazy powinny mieć rozmiar 300 ppi.

Drukarki wielkoformatowe używają znacznie większych punktów podczas procesu drukowania, a grafika jest zwykle przeznaczona do oglądania z daleka, więc 150 ppi (przy rzeczywistej wielkości) to wszystko, co jest wymagane w zastosowaniach wielkoformatowych. Wszystko, co przekracza 150 ppi, tworzy niepotrzebnie duży rozmiar pliku i nie poprawia jakości reprodukcji. 

3. NAWRÓCIĆ SIĘ NA SZTUKĘ WEKTOROWĄ

Przy projektowaniu dla dużych formatów zaleca się, aby w miarę możliwości dostarczać prace w formacie wektorowym. Pozwala to na skalowanie dzieła do dowolnego rozmiaru bez utraty jakości.

4. ZWIĄZANE Z KWALIFIKACJAMI

Jeśli chcesz, aby Twoje dzieło dotarło aż do krawędzi, musisz umieścić krwawienie na swoim pliku. Aby osiągnąć ten efekt, Twoje dzieło zostanie wydrukowane na ponadwymiarowym arkuszu, a następnie przycięte do rozmiaru. Zasadniczo, zapewniasz więcej obrazu niż jest to konieczne poza rozmiarem strony, z zamiarem przycięcia nadmiaru obrazu podczas procesu wykończenia. Dowiedz się więcej o tym, jak dodawać spady.

W przypadku ścian wielkoformatowych (typowo tapetowych lub winylowych), należy uwzględnić 3" spady na całej długości. Zapewni to pokrycie, jeśli Twoje wymiary są nieco mniejsze.

5. ZAWIERAJĄ ODDZIELNE WARSTWY NA POWŁOKI I FARBY PUNKTOWE

Do plików graficznych należy dodać osobną warstwę, aby wskazać, gdzie należy nakładać powłoki lub farby punktowe. Warstwa ta powinna być również oznaczona jako "powłoka" lub nazwa farby specjalistycznej, aby drukarnia wiedziała, co każda z tych warstw reprezentuje. Kolor spotowy powinien mieć taką samą nazwę jak warstwa, aby zapewnić wyraźny kierunek.

6. ZLICZANIE STRON ZEGARKA I PEŁZANIE DO BROSZUR

Podczas tworzenia zeszytowej książeczki, strony muszą być w krokach co 4. Musisz również uwzględnić "pełzanie", które występuje podczas zszywania stron. Otwarte końce zostaną przycięte, aby stworzyć właściwą książkę, więc upewnij się, że stworzysz bezpieczną strefę dla dzieł sztuki, która nie sięga zbyt blisko krawędzi strony. Numery stron w narożnikach są często zbyt blisko siebie, aby zapewnić sobie wygodę i ryzyko odcięcia.